Assertiviteit bij Caffe Booon loont :)

14-09-2014 21:54

Vanochtend (zondag) had ik zin in lemon pie, die ik toevallig gister bij Caffe Booon in de Proveniersstraat in de vitrine had zien liggen. Dus stoptie ik m'n werk in m'n rugzak, en ging ik op weg.
 
Bij Booon was het nog lekker rustig (halfelf) en ik ging op het terras zitten, nadat ik binnen de taarten had beoordeeld. Ik was bij mijn eerste keus, citroenmeringue, gebleven, en bestelde ook een cappuccino. Waar ik me op verheugde. Toen echter beide arriveerden, kreeg ik een mmmh-gevoel ('mmmh' in de zin van, 'tja, ik weet het niet hoor'). En niet voor niets: de citroentaart smaakte ronduit oud, ik schat drie dagen. De meringue was hard ('klop klop' klonk het toen ik er met het taartvorkje op klopte), de citroencrème ingedroogd en de bodem hard en kruimelig. Ook de cappuccino, die altijd zo lekker is bij Booon, smaakte me niet, en dat lag niet aan het ingezakte schuim, zoals de enige andere terrasbezoeker opperde. De cappuccino smaakte of er in plaats van 100% arabica-koffie ineens een (inferieur) robustamengsel  was gebruikt. Nadat ik even mijn twijfel had geuit aan de man die naast me op het terras zat (en die bij aankomst had gegroet, waardoor de drempel om een vreemde deelgenoot te maken iets was weggenomen), pakte ik resoluut koffie en taart op en ging naar binnen om mijn beklag te doen.
 
Over de taart was geen twijfel mogelijk, en ik zocht een andere soort uit. Deze smaakte wel vers en doordat de nieuwe cappuccino meteen werd geserveerd had hij geen ingezakte schuimlaag; toch beviel de smaak me nog steeds niet.
 
Bij het afrekenen vroeg de serveerster of de koffie nu wel naar wens was. Ik zei van niet, en vertelde over mijn robusta-twijfel. Daarop pakte ze het lege koffiepak erbij om te checken of de samenstelling was veranderd, maar dat was niet het geval. Wel zei ze dat sinds de machine onlangs door een professioneel bedrijf was gereinigd, er meer klachten van klanten waren gekomen en dat ze erachter aan zou gaan. Hoera, dus ik was eens niet de lastige klant. Ik hoefde maar 2 euro af te rekenen, alleen voor de cappuccino, dus mijn assertiviteit leverde me niet alleen een tevreden gevoel maar ook een gratis taartpunt op :)