De uniekste groene smoothies ter wereld

22-10-2014 11:18
Ook verzot op smoothies? Ik intussen wel. Ik maak er bijna elke dag wel een. Had ik in het begin nog moeite met het combineren van fruit en groenten, inmiddels heb ik wel ontdekt dat de smoothie met een zoet ingrediënt in de vorm van fruit toch wel een stuk lekkerder wordt.
 
Ik personaliseer mijn smoothies door tijdens de dagelijkse wandeling met de hond wilde planten te plukken. Ik maak er een sport van om zoveel mogelijk soorten te vinden en dat lukt steeds beter (oefening baart kunst, dat geldt zeker voor het determineren van planten).

 

Vandaag plukte ik een mengsel van paardenbloem (blad en bloem), madeliefjes (blad en bloem), rode klaver en jonge brandneteltoppen (de werkelijk jonge, kleine plantjes hebben nog geen brandhaartjes). Deze planten vallen in de categorie 'door iedereen te herkennen'. Iets moeilijker zijn misschien de vogelmuur, smalle weegbree en hondsdraf die ik plukte. Maar vooral de waterkers die ik ergens in Hillegersberg in het water tegenkwam, zal door de onervaren plukker snel over het hoofd worden gezien. Het was voor het eerst dat ik waterkers plukte en helemaal zeker over de soort was ik niet eens. Maar nadat ik een blaadje had geproefd kon er geen twijfel meer over bestaan: een duidelijk peperige nasmaak.
 
 
Twee derde van mijn verse oogst ging in de mengbeker. Daaraan voegde ik toe: 1 kleine banaan, 1 verse dadel, wat tarwekiemen, halve theelepel appelazijn, 1 eetlepel zonnebloempasta, scheutje hazelnootolie (vet zorgt ervoor dat de voedingsstoffen uit de smoothie beter opneembaar worden) en water. En of me dat een lekkere smoothie was!
 
Het laatste derde deel van mijn plantenmengsel maalde ik samen met twee kleine wortels en een stuk komkommer tot een rauwkostsalade voor bij de avondmaaltijd. Ik voegde nog een handje macadamianoten toe en maalde die heel kort mee voor wat zachte 'crunch'. Ik heb in elk geval geen vitaminesupplement meer nodig!
 
* De bovenste foto is duidelijk niet van mijn eigen smoothies maar heb ik 'gepikt' uit de gratis Wix-bibliotheek. Ik vind het helemaal niet makkelijk om mooie foto's te maken van eten en drinken, vooral niet omdat het eigenlijk om het schrijven gaat en het even snel tussendoor moet.