Kasha met groenten en cashewsaus (snel klaar)

29-10-2014 11:21

 
Ik heb kasha (her)ontdekt! Kasha is geroosterde boekweit en is hét ingrediënt van de Russische keuken. Boekweit is zeer rijk aan voedingsstoffen en is ook nog eens glutenvrij (voor wie dat belangrijk vindt, ikzelf distantieer me van wat ik toch wel een 'hype' vind).
 
Kasha heeft een bereidingswijze van slechts 15 minuten. Een echt snel-klaaringrediënt dus. Ik kookte de kasha heel simpel in ongeveer tweeënhalf keer zoveel water. Dan heb je een heel brijachtige massa die geweldig aan de bodem van de pan blijft plakken (even opkoken met wat water om de pan makkelijk te kunnen schoonmaken). Maar dat is wel de makkelijkste manier om kasha te koken. De traditionele manier bestaat eruit dat je een rauw ei door de kasha mengt en deze vervolgens eerst in olie bakt en dan pas in water kookt. Zo blijven de korrels wat steviger. Voor mij werkt de eerste manier prima, dus ik houd die aan.
 
Mijn recept
Vanavond heb ik de kasha gekookt in bouillon met een geperste teen knoflook. Vervolgens heb ik er gare stukjes snijboon en shiitake door gemengd, evenals in kokosolie gebakken stukjes zoete aardappel (maar in feite kun je elke (combinatie van) groenten gebruiken).
 
Voor eroverheen maakte ik een saus die de volgende ingrediënte bevatte (voor 2 personen):
 
- half pakje zijdetofu
- 2 el cashewpasta
- handje bladgroente (ik gebruikte zelfgeplukte wilde planten, waaronder waterkers), kan eventueel worden weggelaten
- halve tomaat
- flinke scheut water
- scheutje worcestersaus (ook biologisch te krijgen)
 
Dit alles mengde ik met de staafmixer tot een gladde saus voor over de kasha. Erg lekker. Omdat de saus koud is, is het belangrijk dat het kashagerecht goed heet is.
 
Erbij maakte ik de (sinds de aanschaf van mijn nieuwe blender) onvermijdelijke rauwkostsalade, van worteltjes, komkomer, verse dulse en bladgroente (d.i. zelfgeplukte wilde planten), aangemaakt met citroensap en olijfolie. In plakjes gesneden tomaat completeerden het gerecht, dat in minder dan 30 minuten op tafel stond (nou ja, op schoot eigenlijk).