Koken in het groen: vegan editie

04-10-2014 20:39

Op deze foto zie je een van de vier teams die vandaag meededen aan de wedstrijd Koken in het groen, georganiseerd door de Groene Loper. Leuk: een veganistische editie, die heel toepasselijk in de tuin voor veganistisch restaurant Gare du Nord plaatsvond. Bovenstaand team was op het laatste moment ingesprongen en had geen idee wat te koken. Hun inspiratie vonden ze in het inderhaast aangeschafte kookboek Everyday Raw Express :)

Het was ze bijzonder goed gelukt iets lekkers te maken. Ik heb hun hapjes geproefd, in elk geval een deel want het liep tegen het einde en veel was al op. Aan hun kraampje hing een kaartje dat ze dit serveerden: 1 Wild Mushroom paté, 2 Pear avocado salad en 3 Tamales. Kijk, zo zag het eruit, mogelijk was de paté op maar de tamales is goed herkenbaar; in het maisdeeg (dat in maisblad zat) waren gedroogde vijgen verwerkt. Kleine, verfijnde hapjes.

Iets anders wat ik proefde, waren de kookresultaten van het team Planteneters. Heerlijke gefrituurde maiskoekjes met zachte paprikablokje en een flensje met een verrukkelijke vulling van ik meen gemarineerde tempé (of iets in die richting) en een witte dressing waarvan ik me afvraag waar die uit bestond (erg lekker). Deze gerechtjes zijn op onderstaande foto te zien. Het stukje stokbrood belegd met salade heb ik overigens niet geproefd.

Dan was er nog een Italiaans team dat, even uit mijn hoofd, het volgende serveerde: polenta met een groentemengseltje en een kommetje minestrone met een zelfgemaakte soepstengel. Lekker vullend.

Geen van bovenstaande teams won. Wie wel als winnaar uit de bus kwam was het rasta-team, dat uit veganistische koks bestond die momenteel in een mobiel restaurant koken. Als dank voor het winnen van deze editie van Koken in het groen zongen een paar leden rastanummers. Ik had die middag zeker een uur op hun eten zitten azen, dat er inderdaad bijzonder lekker uitzag. Maar eerst waren er steeds x wachtenden voor mij, daarna moest het eten voor de jury worden bereid (die, tot mijn ontzetting, maar een klein beetje van alles aten) en tot slot waren de lekkerste onderdelen (waaronder tempé in een heerlijk uitziende saus) op. Wel heel leuk, zo'n rastateam. Misschien kom ik ze nog wel eens ergens tegen en krijg ik de kans hun gerechten te proeven.

Ik vond het culinair gezien een interessante middag, voor mij persoonlijk zoveel rijker en origineler dan als er vlees of zelfs zuivel aan te pas komt. Petje af voor de mensen die de uitdaging aandurfden en wat mij betreft allemaal winnaars. (Ikzelf zou een slecht jurylid zijn; zo was ik jaren terug eens het enige jurylid van een picknick waarbij de deelnemers met hun culinaire uitspattingen een van de door drie door mij geschreven kookboekjes kon winnen. Ik vond  dat iedereen z'n best had gedaan en een boekje had verdiend, wat de stapel presentexemplaren die ik had liggen in hoog tempo deed slinken.)