Nieuw bij Marqt: kokosyoghurt

07-09-2014 07:24
Begin dit jaar vertaalde ik een veganistisch kookboek met de titel The complete guide to vegan substitutions. Heel eerlijk heb ik vrij dicht achter elkaar drie veganistische kookboeken vertaald, die ik allemaal goed vond, dus ik herinner me genoemd boek niet meer zo heel nauwkeurig. Wel weet ik dat daarin een leuk recept voor veganistische yoghurt stond, te maken met soja- of met kokosmelk. Nu ben ik niet dol op sojayoghurt, maar kokosyoghurt vond ik interessant en heb ik een paar keer gemaakt. Hier het recept voor de snelle versie (zonder levende yoghurtculturen dus):
 
Meng een half blikje kokosmelk met 2 el citroensap en laat dit even staan. Meng er dan ongeveer 2 tl maïzena door, plus naar wens iets van zoetstof als kokosbloesemstroop. Breng dit aan de kook, laat het even koken en meng er gedroogde vruchten door. Laat de 'yoghurt' dan afkoelen. De smaak is zacht-romig en zurig als echte yoghurt.
 
Er is zelfs een nog snellere versie mogelijk. Daarvoor meng je 1/2 tl xanthaangompoeder door het kokos-citroenmengsel en meng je dit in de blender of met een staafmixer tot een dikke massa.
 
Door die kookboeken maakte ik dus kennis met kokosyoghurt, in Amerika ook kant-en-klaar te koop. Dus toen ik afgelopen vrijdag bij Marqt op de Binnenrotte boodschappen ging doen, viel het aanbiedingenbord buiten me ook meteen op: KOKOSYOGHURT. Nieuw en meteen in maar liefst drie soorten verkrijgbaar: naturel, vanille en chocolade. Hij is niet goedkoop: 125 ml voor 2,99 (als aanbieding 2,29) en 250 ml voor 4 euro en nog wat. Helaas niet biologisch, maar je kunt ook niet alles hebben.
 
Ik heb twee kleine bekertjes gekocht: naturel en vanille. Gelukkig zit er in de vanille-versie ook geen toegevoegde zoetstof. Ik heb de naturel kokosyoghurt geproefd en vond hem lekker. Door z'n prijs echter vooral voor de afwisseling, niet voor dagelijks gebruik. Dan kun je beter zelfs een blikje kokosmelk kopen en er volgens voornoemd recept yoghurt van maken. Maar toch leuk dat Marqt als eerste (bij mijn weten) met veganistische yoghurt komt, buiten de sojayoghurts dan.