Noten noten noten, plus een makkelijk maar vullend recept

23-10-2014 11:20

Ik heb de noten ontdekt. En dan bedoel ik dat ik ze écht heb ontdekt. Niet alleen hele (ongebrande) noten, die enorm gezond zijn en waar je niet dik van wordt (sterker nog, ze passen prima in een afvaldieet), maar ook alle van noten afgeleide producten. Zo vind ik amandelmelk in de koffie heerlijk en voeg ik notenolie toe aan smoothies en salades, maar vooral ben ik gek van notenpasta's.
 
Op de foto hierboven staat het rijtje dat thans in mijn voorraadkast staat: cashewpasta, pindakaas met rozijnen (oké, pinda's zijn eigenlijk geen noten maar de pasta hoort er voor mij wel bij), amandel-/hazelnootpasta en 4-notenpasta. (De zonnebloempasta hoort strikt genomen niet in dit rijtje, maar dat ontdekte ik te laat.)
 
Hoewel daar misschien wel in eerste instantie voor bedoeld, gebruik ik notenpasta's niet als boterhambeleg. Dat vind ik veel te zwaar en te droog. Wel voeg ik ze toe aan (alweer) smoothies, eet ik ze zo, op een eetlepel, of doe ik ze door allerhande gerechten.
 
Hier het recept van deze avond. Ik ben nooit zo nauwkeurig met hoeveelheden, maar dat moet in dit recept geen probleem zijn.  Het is een heel geschikt gerecht voor koude(re) dagen want het vult goed.
 
Bulgur met pompoen en notenpasta
 
- hokkaidopompoen (die je bij de natuurvoedingswinkel vindt), ongeschild, in blokjes
- kokosolie
- bulgur
- worteltjes
- stuk komkommer
- appel (een kwart per persoon)
- bladgroente als rucola of waterkers
- knoflook
- citroensap
- cashewpasta
- amandel-/hazelnootpasta
- korianderpesto*
- (veganistische) kaas**
- gehakte noten (naar wens)
 
Bak de blokjes pompoen in een hapjespan in wat kokosolie even aan. Doe de gewassen bulgur erbij en zoveel water dat alles net onderstaat. Laat dit in ongeveer 30 minuten onder af en toe roeren (om de pompoen gelijkmatig te laten garen) zachtjes koken.
 
Maal intussen de worteltjes, de komkommer, de appel en de bladgroente fijn. Roer dit 5-10 minuten voor het einde van de kooktijd door de bulgur. Knijp de knoflook erboven uit en voeg wat vers citroensap toe.
 
Roer de notenpasta's (ongeveer 1 eetlepel van elke pasta per persoon) door het gare gerecht. Roer ook de pesto en de geraspte kaas erdoor. Rooster eventueel de gehakte noten in een droge koekenpan en strooi die over het gerecht.
 
Suggestie: je kunt de korianderpesto en de kaas weglaten en een deel van het water vervangen door kokosmelk of -room. In dat geval moet je wel wat specerijen (komijn, koriander, geelwortel) en zout toevoegen om het gerecht smaak te geven.
 
* Ik heb de korianderpesto van Marqt gebruikt. Daar zit (helaas) wel kaas door.
 
** Geraspte veganistische kaas is verkrijgbaar bij Marqt.