Recept: rijst met pompoen en cashewpasta met zeewiersalade

26-10-2014 11:21
Sinds mijn groeiende interesse in de plantaardige keuken ben ik weer lekker geïnspireerd. Na een lange tijd van futloze en ongeïnspireerde gerechten is dat heerlijk. Ik probeer geslaagde gerechten meteen te noteren voor je-weet-maar-nooit.
 
Speciaal voor het handjevol 'likers' van deze blog een snelklaar-recept. Ik maakte het gister en vond het erg smakelijk, en bovendien is het makkelijk te maken.
 
Nog enige toelichting bij een aantal ingrediënten:
- de lekkerste zilvervliesrijst blijft die met de langste kooktijd (45 minuten). Het duurt dan wel iets langer voor het gerecht op tafel staat, maar voor het koken zelf hoef je geen extra moeite te doen.
- wat betreft de tamari: jarenlang heb ik geen sojasaus gebruikt omdat ik ineens de hele avond bleef drinken als ik iets met sojasaus had gegeten. Toen ik tamari met minder zout ontdekte, was dat probleem over.
- zeewier is belangrijk voor je jodiuminname, vooral als je, zoals ik, geen jozozout gebruikt en ook geen brood waar jozozout aan is toegevoegd. Verse dulse is zachte zeewier met een milde smaak.
 
Ingrediënten
- rondkorrel-zilvervliesrijst
- hokkaidopompoen (uit de natuurvoedingswinkel), ongeschild
- tamari
- knoflook
- citroensap
- amandelroom (niet per se nodig, ik had het in de koelkast staan)
- cashewpasta (1 eetlepel per persoon)
 
Voor de salade
- stuk komkommer, ongeschild (wel van biologische kwaliteit)
- paar bladen bergspinazie per persoon (ik kocht een zakje bergspinazie bij Gimsel, maar andere spinazie kan natuurlijk ook)
- verse dulse (zeewier), in ruim water geweekt
- macadamia's
 
Suggestie voor erbij
- seitanburgers van Wheaty (ik meen dat ik die bij Marqt kocht, anders bij Gimsel, of mogelijk zijn ze bij beide zaken te koop)
 
Bereidingswijze
Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Snijd de pompoen in stukjes en kook deze in weinig water bijna gaar. Doe ze dan met het water bij de rijst en stoom ze in een afgesloten pan gaar.
 
Roer de pompoen door de rijst. Voeg een scheutje tamari toe, pers de knoflook erboven uit, knijp er wat citroensap boven en voeg wat amandelroom toe. Roer alles door. Verwarm het gerecht nog even kort en laat de pan dan afgedekt staan. Roer de cashewpasta erdoor (hoeft niet heel goed vermengd te worden).
 
Maak de salade (dit kun je al doen terwijl de rijst opstaat): maal de komkommer, de afgegoten dulse en de spinazie in een keukenmachine of met een staafmixer fijn. Voeg de noten toe en maal die met de pulseerknop nog kort mee.
 
Verdeel het rijstmengsel over de borden en schep de salade erop (de salade mag ook luchtig door de rijst worden gemengd).