Veganistische potluck in Zoetermeer

20-10-2014 11:14

 
Wel eens van een potluck gehoord? Ik niet, tenminste niet toen ik in de Facebook-groep Vega Rotterdam de uitnodiging hiervoor zag staan. Dit gezegd hebbende doe ik even heel ouderwets ('old school' zeg je tegenwoordig) en pak ik de Van Dale E-N in boekvorm erbij. Potluck = wat de pot schaft (wat er toevallig is). En dat zegt genoeg. Iedereen neemt wat mee en zie daar: een tafel met 'toevallige eetwaar'. Met in dit geval als gemeenschappelijke deler het ontbreken van elk denkbaar dierlijk ingrediënt.
 
Het werd een ontzettend leuke avond. Iedereen had z'n/haar best gedaan en zelf iets gemaakt, en vertelde er iets over. Ook was het leuk om ervaringen uit te wisselen. Want het meest leer je nog altijd van mensen die zelf ervaren hebben wat het is om plantaardig te eten zonder tekorten op te bouwen.
 
Hieronder een paar onderdelen van de Zoetermeerse potluck. Als eerste een hartige taart, bestaande uit bladerdeeg gevuld met rijst, groenten en vers basilicum. Bovenop liggen paprika en aubergine. Zit er mooi uit en smaakte, ook koud, erg goed.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het leuke was dat niemand wist wat de ander zou maken maar het buffet toch heel evenwichtig van samenstelling was. Bij een hartige taart horen salades, en die waren er ook: een groene salade en een quinoasalade. Er waren ook lekkere wraphapjes en sushi (de laatste op de foto hierboven).
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dit is de appeltaart gemaakt door de gastvrouwen. Van golden delicious van de appelboom op openbaar terrein voor hun huis. Lekker fris, met bovenop een laagje van gedroogde abrikozen en amandelen.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Tot slot: mijn eigen creatie: een veganistische kwarktaart. Hij is heerlijk licht en volgens mij heel geschikt voor een caloriearm dieet. Het recept vind je hier.